اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟ درمان آن چگونه امکان پذیر است؟
مدت های طولانی ،دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکل جدی داشتند، با اصطلاحاتی چون معلول ادراکی، آسیب ذهنی، مغزی و عصبی معرفی می کردند، درسال 1963جمعی ازمتخصصان، اصطلاح ناتوانی در یادگیری را جایگزین اصطلاحات نادرست فوق کردند چرا که واژه ((ناتوانی))اصطلاحات دیگری مانند ناتوانی جسمی یا ذهنی را تداعی نمی کند که واژه های مایوس کننده ای هستند و اگر اصطلاح((اختلالات یادگیری)) یا Dyslexia رانام ببریم، مناسب ترهستند.
کودکی که مبتلا به اختلالات یادگیری است:
تنهادریک یاچند درس دچارمشکل یادگیری هستند نه همه دروس.
ازنظر هوشی در سطح متوسط یا بالاتر از متوسط هستند.
ازنظر بینایی، شنوایی ومغزی سالم هستند.
از نظر عاطفی وسازگاری نرمال هستند.
ممکن است دربرخی از فرآیند های روانی مانند ادراک دیداری، شنیداری، درک زبان شفاهی وکتبی دچار مشکل شوند.
اختلالات یادگیری یکی از اختلالات یادگیری ویژه است، تحقیقات متعددی برای یافتن علت این اختلال وجود دارد اما هنوز یک نتیجه قطعی به دست نیامده و علت آن نامشخص است.
اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری قابل درمان است
متاسفاته بسیاری از دانش آموزانی که با مشکل اختلالات یادگیری دست وپنجه نرم می کردند، باعنوان هایی نظیر کودن، کم ذهن، عقب مانده و امثال آن، روبه رو بودند که هیچ کدام ازآنها درست نیست.
دانش آموزان درگیر با اختلالات یادگیری بعلت مشکلی که در خواندن دارند، قادرنیستند کتاب های علوم، ریاضی و امثال آن را بخوانند و در نتیجه در این درس ها با مشکل روبه رو می شوند.
تمام مطالعات نشان می دهد که اختلالات یادگیری قابل درمان است و با اطمینان خاطر به آموزگاران و حتی والدین و پرستار کودک این نوید را می دهیم که با کمک دانش، صبر و شکیبایی، این مشکل قابل حل است و حتی ممکن است، بسیاری از دانش آموزان مواجه با اختلالات یادگیری در زمینه های متعدد به پیشرفت های چشمگیری دست یابند. برای اثبات این مدعا و جهت اطمینان خاطر شما عزیزان به معرفی افراد مشهور و بسیار موفق که در برهه هایی از زندگیشان با اختلالات یادگیری دست وپنجه نرم می کردند، آشنا می سازیم:
آلبرت انیشتین، نابغه ریاضی و فیزیک کوانتومی تا سن 3 سالگی صحبت نکرد و تا سن 7 سالگی برای بیان هرجمله حتی جملات پیش پا افتاده به کلمات آن جمله فکر می کرد و سپس بافرمول بندی وترکیب کلمات، جمله را آرام با خود تکرار می کرد. انجام تکلیف مدرسه برای او دشوار بود و توانایی یادگیری هیچ یک از درس ها را نداشت به طوری که حتی یکی از معلمانش گفته بود که به درد هیچ کاری نمی خورد!
توماس ادیسون، مخترع و نابغه آمریکایی، در دوران کودکی، غیرطبیعی و گیج معرفی می شد و متاسفانه پدرش به او برچسب احمق میزد. توماس در دفترچه خاطراتش نوشته است که هرگز قادر به پیشرفت تحصیلی درمدرسه نبود و غالبا از جمله نفرات آخرکلاس بوده است.
آگوست رودین، مجسمه ساز بزرگ فرانسوی به عنوان بدترین دانش آموز مدرسه شناخته شده بود. معلمش او را در کودکی آموزش ناپذیر تشخیص داد وبه والدینش توصیه کرد او را به دنبال کار بفرستند، پدر و مادر آگوست حتی تردید داشتندکه او قادر باشد به کاری ساده مشغول شود و زندگی مستقلی را اداره کند.
لئوناردو داوینچی (هنرمند)
وایت دیسنی (هنرمند)
مایکل فارادی (دانشمند)
جیمز کلرک (دانشمند)
بتهوون (نابغه موسیقی)
موزارت (نابغه موسیقی)
هانس کریستین اندرسون (نویسنده معروف)
چگونه با اثرات جسمی غم و اندوه کنار بیاییممطالعه کنید
همگی جز نوابغ و استعداد های درخشانی بودند که نبوغشان را آشکار ساختند، با اینحال در نظر داشته باشید که صبوری و صبر، اصل مهمی در درمان اختلالات یادگیری بوده و هست.
اختلالات یادگیری
درمان وبازپروری افراد درگیر با اختلالات یادگیری، مستلزم دانش، مهارت، هنر درمانگر و تلاش سخت و پیگیرانه درمانجو و همکاری و همراهی، صبروحوصله کافی والدین درمانجو است.
ویژگی های کودکان دارای اختلالات یادگیری:
اگرچه نمیتوان ویژگی های صد در صد مشابهی را در اینگونه کودکان مشاهده کرد اما می توان گفت، اغلب کودکان دارای اختلالات یادگیری دارای خصوصیات زیر می باشند:
بیشتر این کودکان پسر هستند، به طوری که بر مبنای برخی تحقیقات تعداد پسرانی که این مشکل رادارند، چهار برابر تعداد دختران است.
در کلاس های درس غالبا مشکلات رفتاری دارند.
تمایل به خواندن ندارند.
قادر نیستند دایره لغات بینایی ایجاد کنند.
دامنه توجهشان کوتاه است.
در تمرکز مشکل دارند.
معمولا در مدرسه، افت تحصیلی دارند.
معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند.
احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی دارند.
اغلب دارای مسائل هیجانی هستند.
در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاه دچار لکنت می شوند.
هنگام خواندن به جای اینکه چشم هایشان را حرکت دهند، سرشان را حرکت می دهند.
کلمه به کلمه می خوانند.
به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند.
به نقطه گذاری ها توجه ندارند و از توجه کردن به معنی کلمات غافل اند.
وقتی مطلبی را آهسته می خوانند، لب هایشان را تکان می دهند یا در ذهنشان کلمات را می خوانند.
واژه ها را غیر مرتبط با محتوا و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند.
کلماتی را که تازه خوانده اند ،جابه جا تکرار می کنند.
حافظه دیداری وشنیداری ضعیفی دارند.
فاقد تمییز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
محیط خانوادگیشان برای موفقیت در مدرسه به آن ها فشار می آورند و نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
در مدرسه سازگاری مناسبی ندارند.
رشد اجتماعی کافی ندارند.
خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک که لازم است بدانیممطالعه کنید
اختلالات یادگیری
به طورکلی می توان گفت، سبب شناسی این اختلال تقریبا درتمام تئوری هابرپایه چهاراصل بناشده است :
درک بینایی و حافظه بینایی ضعیف شده
ترکیب شناختی ضعیف
یادآوری ضعیف نظم، تداعی ها وسری ها
پردازش کلامی مختل
همانطور که ملاحظه میفرمایید، پروسه نگهداری از کودک مبتلا به اختلالات یادگیری پروسه ای است که نیازمند دقت، توجه، صبر وحوصله است. تیم پرستاری سلامت اول بادارا بودن پرستارانی دلسوز و مهربان آماده است که شما را در این امر یاری دهد. تیم پرستاری ما جهت بهبود مرحله به مرحله درمان کودک مبتلا به اختلالات یادگیری آمادگی کافی را داراست، این قدم های برنامه ریزی شده عبارتند از:
به وسیله متخصصین چشم و گوش از سلامت کامل کودک مطمئن می شویم.
فضایی آرام و بدون تشویش را برای کودک در خانه فراهم میکنیم تا شما هم به کارهای روزمره خود برسید.
اوقاتی را به بازی کردن با کودک و تشویق کردن او اختصاص می دهیم.
کودک را به پارک، سینما، باغ وحش و سایر جاهای دیدنی می بریم.
ترتیبی اتخاذ می کنیم که کودک، اوقاتی رابه بازی بپردازد.
کودک را تشویق می کنیم که درباره خودش، خاطرات مدرسه و آنچه مورد علاقه اش است، صحبت کند.
به سوالات کودک اختلالات یادگیری ساده، روشن و کوتاه جواب می دهیم.
نقاط قوت کودک را در درس و بازی پیدا کرده و تشویق می کنیم.
با اعطای مسئولیت های مناسب با سن کودک، حس استقلال و اعتماد به نفس را در کودک تقویت میکنیم.
به کودک آموزش می دهیم که علاوه بر کتاب، از روزنامه، تابلوهای راهنمایی و تابلوهای مغازه برای خواندن استفاده کند.
به کودک در مطالعه کتاب و روزنامه کمک می کنیم.
اعتماد به نفس کودک را تقویت می کنیم و شرایط مطالعه را برای او فراهم می کنیم.
اختلالات یادگیری یک نقص نیست بلکه یک بیماری است که نیاز به درمانی توام با آگاهی، دانش، بینش مناسب و صبوری دارد.